HTML

Kövesd a kékes füstöt!

Friss topikok

 A stockholmi villamos rövid története

1_100_ev_kulonbseg_a_kiralyi_dramai_szinhaz_dramaten_elott.JPG

  1. kép: 100 év különbség a Királyi Drámai Színház (Dramaten) előtt

 

Mint minden nagyvárosban, Stockholmban is a XIX. század második felében indult meg a tömegközlekedés ma ismert formája. Igaz, ebben az időszakban Svédország a szegényebb országok közé tartozott Európában, így a többi fővároshoz képest későn, csak 1877-ben indult meg a lóvasúti (hästspårväg) közlekedés, azonban ezt követően szinte minden évben nyitottak egy-egy új vonalat, vagy szakaszt. A villamosítást 1901-ben kezdték meg, innentől számítható a stockholmi villamos (spårvagn) története. A vonalhálózat az 1940-es években érte el legnagyobb kiterjedését, majd az 50-es évektől fokozatosan visszavágták.

2_a_slussen_csomopont_az_1940-es_evekben_villamosokkal.jpg

  1. kép: A Slussen csomópont az 1940-es években, villamosokkal

A villamoshálózatra a végső csapást az 1967-es év jelentette. Ekkor tért ugyanis át az ország a jobboldali közlekedésre, és a még meglévő 5 villamosvonalat olcsóbb volt megszüntetni, mint átalakítani. 1991-ben merült fel ismét a villamosközlekedés gondolata. A város közepétől (Sergels torg) a helyi városligetig (Djurgården) ismét kiépítették a vonalat (Spårvägs City), mely a 7-es számot kapta (az 1967-ig ugyanezen a vonalon közlekedő járat után). Jelenleg négy villamosvonal van a városban.

3_sergels_torg-i_vegallomas.JPG

  1. kép: Sergels torg-i végállomás

 

Villamos-nap

2014. június 1-jén volt szerencsém részt venni Stockholmban a villamos-napon (Spårvagnens dag). A helyi Metro újság adott hírt arról, hogy vasárnap régi villamosok és buszok fognak közlekedni a Djurgården-szigetre, illetve a közlekedési múzeumhoz Södermalmba.

4_az_elso_metro_ujsag_1995-ben_jelent_meg_stockholmbana.jpg

4. kép: Az első Metro újság 1995-ben jelent meg, Stockholmban

Tehát reggel bementem a Norrmalmstorg térre, ahol az esemény egyik végállomása volt, ugyanis itt van olyan hurokvágány, ahol vissza lehet fordítani a nosztalgiamenetet. Innen lefelé a gyönyörű vízparti sétányon a villamosvonal mentén sétáltam a másik végpontig, amely a remiz volt (Djurgårdshallen) az ABBA-múzeum és a híres XVII. századi hajót bemutató Vasamuseet közelében.

5_a_remiz_egy_hoeltakarito-kocsival.JPG

  1. kép: A remíz egy hóeltakarító-kocsival

 

Út közben többször találkoztam a felvonultatott nosztalgiaszerelvényekkel:

Az 24-es pályaszámú SSB A2 a város egyik első villamosa volt, az 1910-es években járt, most a korabeli 182-es pályaszámú SSB BC4 kocsit csatolták utána. A kor szokása szerint ezek még nyitott peronosak voltak jellegzetes fékezőkarral a kocsi végén.

6_a_182-es_a_norrmalmstorg-on.JPG

  1. kép: A 182-es a Norrmalmstorg-on

7_a_24-es_begordul_a_nordiska_museet_ele.JPG

7. kép: A 24-es begördül a Nordiska Museet elé

 

A húszas éveket a 335-ös pályaszámú SS A12 képviselte, zárt kocsiszekrénnyel, elhúzható ajtókkal.

8_a_335-os_visszaforduloban_kalauzzal_az_abba-muzeum_elott_hatterben_a_nordiska_museet.JPG

  1. kép: A 335-ös visszafordulóban, kalauzzal az ABBA-múzeum előtt, háttérben a Nordiska Museet

Szintén a húszas évekből egy olyan kocsit is felvonultattak, amelynek képviselői egészen a 60-as évekig járták Stockholm sínjeit. A 76-os pályszámú SS A1 motorkocsi körben ablakos volt, és üvegezett harmonikaajtókkal látták el. Egy ilyenbe a remízben aztán be is nézhettem.

9_a_76-os_erkezik_a_kiralyi_dramai_szinhaz_ele.JPG

  1. kép: A 76-os érkezik a Királyi Drámai Színház elé

A 333-as pályaszámú SS(2) A31 göteborg-i „mustang” becenevű villamost nem csak utasként, hanem a gyerekek vezetőként is kipróbálhatták a remízben,

10_villamos-vezetes_gyerekeknek.JPG

  1. kép: Villamos-vezetés gyerekeknek

ahol előadást lehetett hallgatni, beszélgetni, kiadványokat és más ajándéktárgyakat vásárolni. És persze be lehetett járni a mai Bombardier Flexity Classicokat is. A remíz előtt állt egy 60-as és egy 70-es évekből származó Scania-Vabis busz.

11_scania-vabis_busz_az_1960-as_evek_elejerol_es_a_gyakran_jaratott_nosztalgiaszerelveny_motorkocsija.JPG

  1. kép: Scania-Vabis busz az 1960-as évek elejéről és a gyakran járatott nosztalgiaszerelvény motorkocsija

12_scania-vabis_busz_az_1970-es_evek_vegerol_es_a_gyakran_jaratott_nosztalgiaszerelveny_cafe-kocsija.JPG

12. kép: Scania-Vabis busz az 1970-es évek végéről és a gyakran járatott nosztalgiaszerelvény café-kocsija

Még egy régi busz futott ezen a napon Stockholm útjain: egy 1967-es Leyland emeletes busz.

13_leyland_a_kozlekedesi_muzeum_elott_szent_erikkel.JPG

  1. kép: Leyland a közlekedési múzeum előtt a város címerével, Szent Erikkel

 Minden évben van villamosnap, aki arra jár, ne hagyja ki!

További képeim itt találhatóak:

http://indafoto.hu/vadasz2/sparvagnens_dag_20140601_stock

További információk a villamosokról pedig itt:

https://www.sparvagssallskapet.se/

http://www.djurgardslinjen.se/en/trams/

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fmc-w5.blog.hu/api/trackback/id/tr58765282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása